Direktlänk till inlägg 17 november 2008

Överskottsjärn (del 2)

Av LHC Västra Götaland - 17 november 2008 09:48


För drygt en vecka sedan var jag på mitt årliga läkarbesök på infektion. Jag såg extra mycket fram emot besöket eftersom jag bett dem testa, förutom ALAT och ASAT, även järn- och ferritin. Till min smala lycka visade det sig att mina värden var bra och höll sig inom normalgränsen. Jag kunde sluta oroa mig för iron overload.
s-järn 15 (9-34)
s-ferritin 44 (15-150)

Men räcker dessa blodprover? Iron overload diseases association påpekar att Hemoglobin (Hb) inte indikerar järnstatus utan föreslår ytterligare två andra prover. En komplett undersökning innehåller även Total binding capacity (TIBC) och Transferrinmättnad. Alla som beställt kopior på sina labbsvar från infektion kan hitta rutorna för de fyra olika järnvärdena ganska långt ned på pappret.

Att läkare i betydligt större utsträckning än hittills borde kontrollera patienternas järnvärde påpekar Iron overload diseases association på sin websida (se nedan). Jag tog därför upp frågan med min läkare på infektion som då försäkrade att man vid varje biopsi letar efter upplagrat järn i levern. Om någon har ett järnöverskott behandlas det med phlebotomy (åderlåtning). När jag kikade i mina journalblad såg jag mycket riktigt att man kollat järnstatus vid min biopsi 2005: ”Undersökning avseende järn visar ingen ökning av järn varken parenkymentöst eller i makrofager”.

Jag är vegan. Något som kan förklara mina goda järnvärden. Andra förklaringar kan vara att jag äter rejäla doser kalk tillsammans med magnesium och d-vitamin. Jag äter mycket ekologiska grönsaker och frukter och får på så vis i mig massor av antioxidanter. Varje morgon och kväll dricker jag te på Mariatistel. En annan sak jag börjat göra är att rena mitt vatten. Enligt produktinformationen renas då 95% av järnet som finns i kranvattnet.

Till viss del var doktorns svar betryggande. Främst för min egen del. Men en fråga han inte ville kommentera var vem som kontrollerar järnvärdet på dem som aldrig gjort en biopsi? En annan fråga som slog mig, fast först efteråt, var varför infektion inte varnar oss med hepatit C för ett för stort intag av järn? Järnet som ansamlas i levern kommer från det överskottsjärn vi äter och dricker. Exakt samma järn skadar levern och orsakar följdsjukdomar förknippade med hepatit C. Jag har, så vitt jag kan påminna mig, aldrig någonsin blivit uppmanad att visa försiktighet med järn. Varför?


Iron overload diseases association

http://www.ironoverload.org/

 
 
Ingen bild

Forsyte

21 november 2008 10:19

Jag vill bara lyfta på hatten i största allmänhet för er sida. I synnerhet rörande järnet. Man är verkligen inte bortskämd att få läsa om sådant här på sitt eget modersmål.
Låt det flöda, heder & tack!
/Forsyte

 
Ingen bild

Bloggen

21 november 2008 12:59

Vi tackar och bugar!

 
Ingen bild

Forsyte

24 november 2008 13:53

Jag har ochså börjat rena mitt vatten medelst: "Anna/Britta vattenfilter"
http://www.annafilters.com/v3/Home.aspx?lang=5&id=38
Känns sunt att göra så. Blev styrkt efter att ha läst din/er artikel.
Använder ni något speciellt filter?

Ska absolut be att få testa s-järn 15 & s-ferritin vid nästa provtagning.

/Forsyte

 
Ingen bild

Bloggen

24 november 2008 15:03

Forsyte!
Jag har en Anna med ett enkelt kolfilter. Det finns säkert bättre (och dyrare) produkter på marknaden, men jag håller mig till den här kannan så länge.

Kul att du blev inspirerad att testa dina järnvärden. Glöm inte att på samma gång testa även TIBC och Transferrin.
Lycka till!

 
Ingen bild

Signatur Signatur

30 september 2009 17:10

Det var som tusingen ... Tack för detta!
Har du några tips om vad man kan göra på egen hand för att bli av med överskott?
Och hur hjälpsamma är de egentligen på Östra om man är besvärlig nog att be att få testa s-järn, s-ferritin, TIBC och transferrin...?

 
Ingen bild

Bloggen

1 oktober 2009 10:36

Signatur:

Östra tar proverna, det är inget problem. Däremot är de inte särskilt medgörliga till att ge dig phlebotomi/åderlåtning om du har ett överskott av järn i blodet. Man kan verkligen säga att de resonerar bakvänt när de letar efter upplagrat järn i levern, men inte vill göra något åt järnöverskottet innan det hamnar i levern. Det tycks som om sjukvården helt saknar förmåga att förebygga sjukdomar.

Det enda tips jag har är att dra ned på sådant som ökar järnet i kroppen. Ät inte för mycket rött kött och undvik kosttillskott som innehåller järn.

 
Ingen bild

Signatur Signatur

2 oktober 2009 06:23

Ja, jag ser nu också att du gett en del tips om kost i inlägget Järnöverskott - skadligt för levern; 1 (http://optimism.bloggagratis.se/2008/11/10/1096037-jarnoverskott-skadligt-for-levern-del-1/).

Jag hittar här ovan referensvärdena för
s-järn 9-34
s-ferritin 15-150
- förstod jag det rätt?
Har du också referensvärden för TIBC och transferrin?

"Man kan verkligen säga att de resonerar bakvänt när de letar efter upplagrat järn i levern, men inte vill göra något åt järnöverskottet innan det hamnar i levern."
Ja, sannerligen.

Vem är du som skriver så kunnigt om detta?

 
Ingen bild

Bloggen

2 oktober 2009 10:31

Ja, järn o ferritin är rätt uppfattat.
TIBC (47-80) resp Transferrin (0,15-0,50).

Läkare har svårt att tolka blodprover och en stor del av dem tror att lågt järn alltid betyder järnbrist. Därför får man bli sin egen läkare istället. Och sin egen hälsokosthandlare eftersom hälsokostbutikerna obehindrat säljer järntillskott utan eftertanke.

Jag jobbar med det här projektet (Optimism) och du hittar min mejladress under fliken Kontakt om du vill diskutera mer.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av LHC Västra Götaland - 13 september 2010 07:51

Istället hänvisas alla till föreningens hemsida. Adressen är www.hepatitc-vg.org   Väl mött!!!!!!!!!!!!! ...

Av LHC Västra Götaland - 25 mars 2010 09:18

Fokusering( för redan anmälda):Steg 2: Uppföljning: Sön 28 mars kl. 10-16 Steg 3: Lör 10 april 10-18, sön 11 april 10-16, uppföljning ons 28 april 17-20 samt ons 5 maj 17-20 OBS nytt datum Vi har flyttar örtträffen 1...

Av LHC Västra Götaland - 4 februari 2010 13:33


Det droppade in rejält med vetgiriga människor till föredraget med Solveig Andreasson Kiander i söndags 31 januari. Hela 25 personer hade hittat till Solkatten denna småkalla vintereftermiddag, vilket nog är rekord för vår del. Föreningen oc...

Av LHC Västra Götaland - 10 december 2009 14:26


Nu väntar ett nytt år med nya möljligheter. Vårt arvsfondsprojekt går snart in på sitt sista år. Här är datum för föredrag och sammankomster för vårterminens möten: Göteborg Fokusering( för redan anmälda)Steg 1: 2...

Av LHC Västra Götaland - 19 november 2009 12:41

Göteborg: Matlaget träffas nästa gång söndagen den 6 december hemma hos Lotta. Anmälan till Louise, 0766-41 45 00, senast den 3 december. Vi äter som vanligt LCHF. Borås Vi ses i Borås nästa gång den 8 december och som vanligt kl 16. Anmäl t...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kontakt

s.louise@telia.com

Omröstning

Har du blivit erbjuden phlebotomy (åderlåtning) på infektionskliniken någon gång?
 Ja
 Nej

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

Gästbok

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards